Nowości SOLIDWORKS 2023 czyli „Technology Preview”

Już od lat jednym z najbardziej oczekiwanych momentów dorocznej konferencji 3DEXPERIENCE World (wcześniej SOLIDWORKS World) jest prezentacja spodziewanych nowości, a także – listy 10. najbardziej wyczekiwanych ulepszeń. Z pewnym poślizgiem, ale nie mogło zabraknąć przeglądu owych nowości na CADblog.pl.

Opracowanie: Maciej Stanisławski

W tym roku konwencja prezentacji „Don’t Miss This Demo” (znanej też jako „Technology Preview”) stanowiła swoisty ukłon w stronę… youtuberów. Nowości narzędzi platformy 3DEXPERIENCE, a także samego SOLIDWORKS 2023 można było „wyłapywać”, śledząc filmy zaaranżowane przez zespół ekspertów DS SOLIDWORKS. Podobnie jak w minionych latach okraszone dawką humoru, chociaż czasem… wymuszonego.

CADTube

I tak dane nam było śledzić zmagania Marka i Michaela, którzy przygotowywali się właśnie do „Technology Preview” przewidzianego na 3DEXPERIENCE World 2022. Zadanie było trudne, poprzeczka postawiona wysoko – byli już „CADcops”, „CADMan”, „Back to the Feature” (to nie błąd :)), a Mark i Michael musieli przygotować coś nowego.

Tegoroczne „Technology preview”. Każdego dnia porcja nowości platformy 3DEXPERIENCE i SOLIDWORKS 2023, chociaż tego ostatniego najwięcej było… ostatniego dnia konferencji 3DEXPERIENCE World 2022…

Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie fakt, iż Michael zamiast pracować nad „Technology Preview”, tracił czas na oglądanie filmów o CAD. Jak łatwo się domyślić, owe filmy prezentowały nowe możliwości zarówno platformy 3DEXPERIENCE i dostępnych w niej narzędzi, jak i samego SOLIDWORKS 2023.

Rob „Extrude” Boss na kanale „The Joy of Designing” używał swojej palety aplikacji SOLIDWORKS Cloud i ekranu dotykowego, aby stworzyć jedyny w swoim rodzaju krajobraz. Można było podziwiać możliwości różnych technik i sposobów modelowania w aplikacjach xDesign, xShape, xGenerative Design, a także renderingu w aplikacji xStudio.

Kanał „Bsauce” przybliżył m.in. aplikacje xDesign i xMotion Design (ale interesujący był też wtręt o historii komputerowej myszki).

Czego można dowiedzieć się przy okazji „Technology Preview”? Chociażby tego, że historia komputerowej myszki
sięga lat 70. XX wieku…

Przegląd filmów przerwany został – jak to bywa na YouTube – reklamą, oczywiście także związaną z SOLIDWORKS. „CADWow” demonstrowała korzyści w postaci licencjonowania opartego na platformie 3DEXPERIENCE (licencja należy do konkretnego użytkownika i „podąża za nim”, gdy korzysta on z różnych urządzeń; nie jest przypisana do jednego urządzenia; istotnie – jest to zaleta/przewaga wobec licencji wieczystych przypisanych np. do konkretnych stacji roboczych).

A na kolejnym filmie sam Jason Pohl (legenda wzornictwa przemysłowego, znany m.in. z Orange Country Choppers) demonstrował, jak szybko można zaprojektować i wydrukować w 3D potrzebny komponent (by „uratować” zdekompletowanego żółwia ninja). To można było zobaczyć podczas pierwszej sesji generalnej.

Drugi dzień to kolejne filmy. Nasi bohaterowie oglądają je na pokładzie samolotu – nie dotarła do nich informacja, że konferencja w tym roku miała się odbyć jednak nie w Atlancie, ale wirtualnie (w przyszłym roku, jak dobrze pójdzie, będzie w Nashville!). Programowanie i środowisko maszyn CNC, operacje na bryłach w xDesign (sześciany, cylindry, kule, torusy etc.), analizy wsparte rozwiązaniami Abaqus, współpraca dzięki rozwiązaniom PDM/PLM na platformie 3DEXPERIENCE wykorzystywanej tym razem do przechowywania, zarządzania i weryfikacji danych SOLIDWORKS.

Można było także podejrzeć, jak używać tabletu do przechwytywania notatek z przeglądu projektu i dalszego ich udostępniania innym użytkownikom SOLIDWORKS.

The CAD Tubers

Czas na trzecią sesję generalną. Zainspirowani przez społeczność użytkowników SOLIDWORKS (ukłon w stronę SWUGN), Mark i Michael zostają „CADTuberami” – i w ten sposób przeprowadzają „Technology Preview”. Tutaj wreszcie dostajemy skondensowany przegląd nowości SOLIDWORKS 2023 – części z nich nawet nie byłem w stanie nazwać (trochę brakowało mi przerywników w postaci plansz stanowiących podsumowanie kolejnych prezentowanych funkcjonalności), dlatego skupię się na tym, co rozpoznałem :).

Po pierwsze – SOLIDWORKS 2023 działa bez problemu w systemie Windows 11.

Usprawniono pracę z dużymi złożeniami (Large Assemblies Review) i opcję Light Weight Components; dzięki połączeniu tych dwóch funkcjonalności/środowisk prawie o połowę uległ skróceniu czas otwierania plików ze złożeniami.

Ponadto w SOLIDWORKS 2023 możliwy jest eksport całego złożenia do formatu STEP, a system automatycznie utworzy plik STEP dla każdego komponentu złożenia. Co więcej, poszczególne komponenty zachowają relacje między sobą.

Przy tworzeniu dokumentacji 2D opcje widoków: „Ukryte linie usunięte” i „Ukryte linie widoczne” pozwalają na zdecydowanie większe możliwości obrazowania projektu, niż w wersji 2022.

A jeśli chodzi o zestawienia materiałów (BOM), ręcznie zmodyfikowane parametry są łatwo identyfikowalne (tekst w komórkach podświetlony został na niebiesko), a przywrócenie oryginalnych wartości realizowane jest w zasadzie jednym kliknięciem PKM (prawym klawiszem myszy). Dane mogą być „resetowane” według wiersza, kolumny lub całej tabeli. A dedykowane listy BOM można łatwo tworzyć za pomocą nowych narzędzi filtrujących.

Michael Steeves – na przykładzie swojego projektu kurtki chłodzonej wodą (sic!) – zademonstrował korzyści wynikające z możliwości definiowania konfiguracji wystąpień w szykach elemenów/komponentów. I nowe opcje szyków.

Metalowa tabliczka z logo na kurtce posłużyła do zademonstrowania nowych funkcji wykonywania otworów, wycięć montażowych, definiowania warunków końcowych. Napisy można umieszczać na nieplanarnych ścianach, a ich krawędzie (nie tylko ich) można wykorzystać w innych aplikacjach (np. w procesie obróbki).

Warto wspomnieć, że ścieżki CNC można wstępnie wygenerować już w środowisku CAD, bez potrzeby przechodzenia do CAM.

I w końcu ostatnie filmy na CADtube. Arkusze blach, nowe czujniki pozwalające na monitorowanie warunków ramki granicznej arkusza, ulepszenia w obszarze SOLIDWORKS Simulation 2023 (m.in. nowy analizator stabilności identyfikuje w modelu komponenty o ograniczonej lub niskiej sztywności). I to z mojej strony wszystko, jeśli chodzi o „Technology preview” SOLIDWORKS 2023.

Zainteresowanych odsyłam jeszcze do wpisu na temat listy „Top Ten”, która w tym roku liczyła… 11 pozycji :). Wyjątkowo. A dlaczego? Więcej… tutaj.

(ms)

źródło (informacje i animacje): The SOLIDWORKS Blog

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*