Chińska platforma SAE dla IZERY

Geely Holding i ElectroMobility Poland podpisały umowę licencyjną na platformę SEA (Sustainable Experience Architecture) dla samochodów elektrycznych. Tym samym Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów marki Izera.

Opracowanie: Maciej Stanisławski

17 listopada br. w Warszawie Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) – największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – podpisała umowę licencyjną, w ramach, której udostępni ElectroMobility Poland (EMP) dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA.

EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.

Umowa istotnie przyczyni się do popularyzacji architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.

– Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań – powiedział Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group CEO. – Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilność – dodał.

Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce budowanej w Jaworznie (woj. Śląskie). Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.

– Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu – powiedział Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland. – Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych – wyjaśniał prezes EMP.

Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.

(ms)

O Grupie Geely Holding

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) jest globalną grupą będącą właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych (m.in. Volvo – przyp red.). Prowadzi działalność w wielu segmentach, odpowiadających na zróżnicowane potrzeby łańcucha wartości branży motoryzacyjnej – od badań i rozwoju przez design, produkcję, sprzedaż i serwis. W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 miliona pojazdów, zatrudnia ponad 120 000 osób na całym świecie i od dziesięciu lat znajduje się na liście Fortune Global 500. Więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej www.zgh.com.

Electromobility Poland (EMP) / Izera

Informacje o marce Izera można znaleźć na oficjalnej stronie www.izera.com oraz www.electromobilitypoland.pl

Źródło: EMP

2 Komentarze

  1. Bujacie w obłokah. Przy naszej kreatywności techniki (przez duże T), toj jest zadanie niewykonalne polskimi inżynierami projektantami! Ale jako szwindel do zarabiania pieniędzy pracownikom spółki bez materialnej odpowiedzialności, to jest właśnie, dobra polska kreacja.

    • Polscy inżynierowie projektanci już odrobili zadanie pt. projekt i budowa (od zera, bez opierania się na chińskich rozwiązaniach!) elektrycznego samochodu osobowego. Niestety, bez inwestora strategicznego (wsparcia ze strony Skarbu Państwa, na jakie może liczyć Izera/Electromobility Poland) projekt kończy się, zostają po nim homologowane, dopuszczone do ruchu w pełni funkcjonalne samochody (już nie prototypy, ale seria przedprodukcyjna). Niebawem poruszę w szerszym materiale historię Vosco Automotive https://kfso.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*