Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2008
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2018 rok X
   

   Siemens Solid Edge NX wyzwania projektowe

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | Raport o Cax Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


W przygotowaniu

fragment e-wydania 5-6/2017

nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

SOLARIS Arrinera w e-wydaniu CADblog.pl

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum

numer 1(15) 2011
dostępny
w archiwum


numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 3(13) 2010
HD już dostępny
w archiwum


numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum


numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Darmowy testowy Solid Edge ST

Nowy ZWCAD2018


Wtorek, 31.03.2015 r.

Motocykl dla wojska „made in CCCP”... tzn. „Russia”

Wielokrotnie na przestrzeni minionych dekad powracano do pomysłu wykorzystania zmotoryzowanych jednośladów dla wsparcia indywidualnych żołnierzy. W okresie międzywojennym w Polsce duża część krajowej produkcji motocykli przeznaczona była właśnie na potrzeby armii – i nie chodziło tutaj tylko o „ciężkie motocykle” (jak Sokół), ale także lekkie (typu „Podkowa”). W czasie II wojny światowej wojska spadochronowe (brytyjskie i amerykańskie) korzystały np. ze składanych „skuterów” Excelsior Welbike konstrukcji Johna Dolphina)...

Maciej Stanisławski

Jak się okazuje, nasi sąsiedzi z obwodu kaliningradzkiego także pokusili się o opracowanie własnej konstrukcji silnikowego jednośladu dla swoich żołnierzy, a także dla specyficznych odbiorców z rynku cywilnego. Powstała konstrukcja oryginalna (czyżby wyjątek potwierdzający regułę? Jeśli Czytelnicy znają podobne rozwiązanie, które mogło zainspirować Rosjan, będę wdzięczny za informację :)), praktyczna i... nieestetyczna, ale w tym wypadku estetyka może przejść na drugi plan.

 

Taurus. Praktyczny do bólu i bardzo dzielny w terenie, m.in. za sprawą napędu na oba koła...
Zwraca uwagę widoczny silnik odpalany „szarpakiem”...

 

2x2
„Taurus” – bo tak nazywa się dzieło radzieckich... przepraszam, rosyjskich inżynierów, to jednoślad przystosowany do poruszania się w szczególnie trudnych warunkach terenowych. Założenia konstrukcyjne były trudne do pogodzenia: z jednej strony miano uzyskać możliwie wysoką mobilność, z drugiej prostotę rozwiązań, niewielką masę i możliwość transportu niemalże w walizce, a w każdym razie – w dużym plecaku wojskowym.

 

 

„(...) W czasie wojny Excelsior zajmował się przede wszystkim produkcją lekkiego (98 cm3) składanego motocykla Welbike, przeznaczonego dla spadochroniarzy, mającego zapewnić mobilność desantowi. Wiele Welbików wyprodukowanych jeszcze
w latach wojny nie zostało wykorzystanych w akcji i w końcu trafiły one do sprzedaży. W większości wyeksportowano je do USA, gdzie można je było nabyć w domach towarowych...”

Źródło: Zabytkowe motocykle i rowery

 

„Taurus” spełnia wszystkie powyższe założenia. Ma napęd na oba koła (sic!), realizowany przez dwie przekładnie łańcuchowe. Zawieszenie przedniego i tylnego koła jest sztywne, nie przewidziano żadnych elementów resorujących, oprócz... opon, które przypominają... małe wojskowe pontony; skojarzenie to nie jest przypadkowe, o czym za chwilę. Masa złożonego pojazdu nieznacznie przekracza 50 kg, sam pojazd można w kilka chwil rozłożyć na cztery podstawowe elementy (koła, przednie zawieszenie z kierownicą, rama zasadnicza z napędem) i spakować do dwóch brezentowych toreb.

 

Ergonomia? Wygoda jazdy? To pojęcia obce kierowcy Taurusa, ale tutaj liczy się mobilność...

Źródło: Jebiga.com

 

Źródło napędu stanowi niewielki jednocylindrowy silnik czterosuwowy, skrzynia przekładniowa wyposażona w trzy przełożenia pozwala rozpędzić Taurusa do ok. 60 km/h, a zużycie paliwa nie przekracza 1,2 litra benzyny na godzinę pracy w terenie.

 

A jak nie da rady, to pod pachę i w drogę...

Źródło: Jebiga.com

 

„Motocykl” dostępny jest w Rosji w postaci gotowego pojazdu w dwóch wariantach ukompletowania (jako terenowy, a także z homologacją do ruchu po drogach – wyposażony w normalne opony i zmodyfikowany układ elektryczny z pełnym oświetleniem i znacznie cięższy od modelo „podstawowego”), a także jako zestaw do samodzielnego montażu. Cena zaczyna się od ok. 35 000 rubli (ok. 730 euro)...

A jak to „cudo” jeździ? Zapraszam do obejrzenia filmu na kanale YouTube...

 

(ms)

• Czytaj także: CADblog_taurus_2x2_czII.htm

 

Share
 


 [ powrót na stronę główną ]

reklama


Poznaj NX12 z CAMdivision

Blog monitorowany przez:

 

| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |

© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny Rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934