|
www.cadblog.pl www.cadglobe.com | Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk. Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2009
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2017 rok X
   

   Siemens Solid Edge NX wyzwania projektowe

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | CadRaport Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


W przygotowaniu

nr 5-6(25-26) 2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum, wydanie flash tutaj

 

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Darmowy testowy Solid Edge ST


Poniedziałek, 23.10.2017 r.

Polskie samochody i SOLIDWORKS

Co łączyło polską premierę SOLIDWORKS 2018 przeznaczoną dla dziennikarzy i tą zorganizowaną przez DPS Software (DPS Forum 2017) dla wszystkich zainteresowanych? Obu towarzyszyły prezentacje... nowych polskich samochodów. I jestem pewien, że przynajmniej jeden z nich trafi do seryjnej produkcji

Opracowanie: Maciej Stanisławski

Osobiście mogłem niestety uczestniczyć tylko w jednej z nich – tej „zamkniętej” (przeznaczonej tylko dla dziennikarskiego światka), bardziej kameralnej. Poza nowościami SOLIDWORKS 2018 (które postarałem się przybliżyć tutaj i tutaj), ogromne zaiteresowanie wzbudziła prezentacja przedstawicieli firmy URSUS S.A., w osobach Karola Zarajczyka (prezesa zarządu) i Grzegorza Czechowskiego (projektanta). Dotyczyła ona powstającego właśnie polskiego elektrycznego samochodu dostawczego, dedykowanego m.in. dla Poczty Polskiej i firm kurierskich.

Elektryczny następca Żuka? A może Lublina?
Ursus Elvi (którego prototyp, a w zasadzie model w skali 1:1 zaprezentowano podczas tegorocznych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze) – bo o nim tutaj mowa – to nowoczesny, kompaktowy pojazd dostawczy (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, przy ładowności na poziomie 1100 kg, osiągający prędkość 100 km/h) o zasięgu (na w pełni naładowanych bateriach) około 150 kilometrów. – To mniej więcej tyle, ile pokonują kurierzy miejscy podczas całego dnia pracy – jak słusznie zauważa Jan Zomer z portalu moto.pl.

Futurystyczne kształty, mocno przeszklona kabina i długa maska ze światłami w technologii LED sprawiają, że trudno pomylić ten pojazd z innym. Pisząc „kompaktowy” chciałem podkreślić, że jego wysokość nie przekracza 2 metrów (w wersji podstawowej, bez zabudowy), a przestrzeń za kabiną można dostosować do najróżniejszych zadań (skrzynia ładunkowa, kontener, chłodnia etc.) – Niewykluczone, że powstaną też wozy specjalistyczne dedykowane straży pożarnej, policji, czy pogotowiu. Wszystko zależy od potrzeb rynku i ewentualnych zwycięstw w przetargach – podsumowuje Jan Zomer.
Podczas konferencji nie mieliśmy co prawda okazji zobaczyć i dotknąć prototypu (w pełni funkcjonalny, poddawany badaniom i testom homologacyjnym egzemplarz będzie można podziwiać podczas Kongresu 590 w Rzeszowie – link tutaj) ale poznaliśmy historię tego inspirującego i mającego szansę powodzenia projektu.


Odręczne szkice jako pierwszy etap procesu projektowania

 

– Każdy projekt zaczynamy od serii szkiców ukazujących ogólny kształt, formę nadwozia. Służy to zarówno do komunikacji wewnątrz firmy, jak i przedstawieniu pierwszych konceptów potencjalnym odbiorcom – mówił Grzegorz Czechowski.

Po zaproponowaniu poglądowych, szkicowych kształtów, zaczyna się proces modelowania za pomocą narzędzi do edycji powierzchni w środowisku SOLIDWORKS. Większość elementów modelowana jest jako osobne części i później składana w całościowe złożenie. Już na tym etapie projektanci Ursus S.A. uwzględniają uwarunkowania technologiczne (jak np. możliwość wyjęcia z formy, nadanie promieni powierzchniom, zachowanie odpowiedniej grubości etc.).

 

Cały proces projektowy realizowany jest w SOLIDWORKS

 

Na targach Hannover Messe 2017 zaprezentowano model w naturalnej wielkości, wykonany technikami szybkiego prototypowania. Podczas wspomnianego Kongresu w Rzeszowie będzie można podziwiać jeżdżący samochód. Prezes firmy liczy na to, że wiosną 2018 roku rozpoczną się testy serii informacyjnej (wśród zainteresowanych testami jest m.in. Poczta Polska), a w 2019 możliwe będzie rozpoczęcie produkcji w zakładach w Lublinie. Samochód przygotowywany jest do homologacji kategorii N1, przygotowywany jest także model biznesowy sprzedaży (nowa formuła powstająca przy współpracy z producentami energii elektrycznej). O Ursusie Elvi z pewnością będzie można poczytać na łamach któregoś z najbliższych e-wydań CADblog.pl (pytanie: „Kiedy to nastąpi?” pozostawiam na razie bez odpowiedzi – przyp. red.).

Syrena... nie do końca
Tymczasem podczas premiery SOLIDWORKS 2018 zorganizowanej przez DPS Software na stadionie PGE Narodowy 18.10.2017 r. (DPS Forum 2017) zaprezentowano... „nie do końca Syrenę”.

Vosco S106 to całkowicie nowy samochód, który zauważalnie swoją stylistyką nawiązuje do kultowej Syrenki. Produkowany będzie w FSO (uwaga, skrót od Fabryki Samochodów Osobowych Syrena S.A. w Kutnie). Jak mówi Maciej Pawlak – prezes kutnowskiej fabryki – po raz pierwszy pomysł zbudowania od podstaw samochodu, który stylistyką nawiązywałby do legend polskiej motoryzacji, pojawił się w 2011 roku. Dzięki zaangażowaniu Pana Mieczysława Wośko, prezesa Zarządu Polfarmex S.A. (polskiej firmy farmaceutycznej z siedzibą w Kutnie, a prywatnie miłośnika motoryzacji i kolekcjonera zabytkowych aut) oraz przy współpracy z Agencją Rozwoju Regionu Kutnowskiego, został ogłoszony konkurs stylistyczny pod hasłem „Reaktywacja polskiej motoryzacji”.
Konkurs wyłonił stylistów i designerów, którzy zaprojektowali bryłę nadwozia w wersji sedan, oczywiście z odniesieniami do kultowej Syreny. Trzy lata później powstała spółka mająca zaprojektować oraz wdrożyć do produkcji nowy samochód osobowy. W stosunku do wstępnych projektów, zmieniona została koncepcja pojazdu. Postawiono na auto w wersji hatchback z pięciodrzwiowym nadwoziem.

Vosco S106 jest obecnie w fazie budowy serii pilotażowej 6 sztuk, przeznaczonych do wykonania badań homologacyjnych. Jednostką wykonującą większość prac homologacyjnych jest warszawski PIM (Przemysłowy Instytut Motoryzacji). Prace są zaawansowane, pozostało jeszcze trochę testów i badań, między innymi najbardziej chyba spektakularny – test zderzeniowy.
Zakończenie homologacji planowane jest na przełom września i października. Jak zauważają przedstawiciele firmy, po uzyskaniu homologacji konieczne jest oczywiście wprowadzenie drobnych zmian w pojeździe, służących m.in. poprawie jego ergonomii.

– Niezbędne jest także wykonanie narzędzi i oprzyrządowania do produkcji małoseryjnej, ponieważ homologacja, o którą się staramy, pozwala na produkcję i sprzedaż do 1000 sztuk aut rocznie – powiedział Maciej Pawlak. – Dopiero po przeprowadzeniu tych działań będziemy mogli myśleć o seryjnej produkcji. Do tego czasu skupimy się na krótkich seriach aut do prac rozwojowych, testów oraz celów promocyjnych – dodał prezes FSO S.A. w Kutnie.

Do projektowania – zarówno do modelowania bryłowego jak i powierzchniowego wszystkich elementów konstrukcji nośnej pojazdu oraz nadwozia – wykorzystywany jest DS SOLIDWORKS. W nim zostało stworzone zarówno całe nadwozie, jak i główna część konstrukcji nośnej pojazdu (wraz z zaprojektowanymi od nowa narzędziami produkcyjnymi oraz oprzyrządowaniem spawalniczym!).

– Aplikacja PDM służy nam do zarządzana dokumentacją i jest przydatna szczególnie w procesie archiwizacji zmian podczas homologacji – wspomniał prezes kutnowskiej fabryki, Maciej Pawlak. Podobno Vosco S106 można było podziwiać na żywo podczas DPS Forum. Czy było tak istotnie?

(ms)

Źródło: DPS Software, moto.pl, motofakty.pl

czytaj także:

Aktualizowano w piątek, 17.11.2017 r.

Elvi i system szybkiego doładowywania baterii

Podczas odbywającej się w Rzeszowie II edycji Kongresu 590 spółka Ursus SA zaprezentowała prototyp pierwszego w pełni polskiego elektrycznego samochodu dostawczego ELVI. Samochód wyposażono w rewolucyjny system szybkiego doładowywania baterii w 15 min do 90 proc. Według danych producenta pełna bateria zapewni zasięg do 150 km

 

Share

TOOL Costing spotkanie

Blog monitorowany przez:


 


 

 


| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |
© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny Rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934