Będzie, albo nie będzie… w SOLIDWORKS 2019

SW 3D-Texture(web)

Każda konferencja SOLIDWORKS World stanowi doskonałą okazję do poznania nowości planowanych w kolejnej edycji DS SOLIDWORKS. Mamy za sobą #SWW2018, tak więc wiemy, czego możemy się spodziewać w kolejnej odsłonie tego popularnego systemu CAD 3D. Nie oznacza to jednak, iż wszystko, co zaprezentowano, trafi do „produkcyjnej” wersji i że będzie działać dokładnie tak, jak to zademonstrowano podczas sesji generalnych i tematycznych tegorocznego wydarzenia…

Autor: Maciej Stanisławski

Najwięcej emocji (objawiających się m.in. aplauzem licznie zgromadzonej audiencji) wzbudziły funkcjonalności z obszaru CAD 3D. Na pierwszy ogień…

Tekstury 3D
Nie chodzi tutaj o płaską grafikę naniesioną na powierzchnię, tylko o obiekty 3D. Chociaż właśnie mniej więcej tak ta funkcjonalność działa – na ścianę modelu nanosimy wybraną „teksturę” (bazującą na siatce), a następnie system odsuwa ją od powierzchni modelu i wtedy… możemy ją „uplastycznić”, nadać jej wypukłość lub wklęsłość. Przy projektowaniu wszelkiego rodzaju uchwytów, chropowatych powierzchni (ale nie tylko) – jest to znakomite ułatwienie – jeśli istotnie będzie działać tak, jak to pokazano podczas sesji; np. mapowanie głębokości odkształcenia uzależnione jest od… stopnia szarości naniesionej tekstury, ale użytkownik ma kontrolę nad wszystkimi parametrami „tekstury”…

SW 3D-Texture(web)
Tworzenie takiej skomplikowanej faktury na powierzchni modelu nigdy nie było tak proste…

Optymalizacja topologii jeszcze raz
W tym obszarze DS SOLIWORKS 2019 zaoferuje użytkownikom dalsze usprawnienia: optymalizacja kształtu nastąpi po wprowadzeniu zdefiniowanych przez projektanta wartości obciążeń, współczynnika bezpieczeństwa, częstotliwości drgań etc.

Mesh-Slicing(web)
W SOLIDWORKS 2019 będziemy mogli dokonać przekroju także elementów uzyskanych dzięki optymalizacji topologii…

Można będzie także użyć zupełnie nowej funkcjonalności cięcia siatki (mesh slicing), co pozwoli uzyskać dowolne rzuty generowanych obiektów – nie tylko brył, powierzchni utworzonych za pośrednictwem „tradycyjnych narzędzi do projektowania”, ale także obiektów mesh uzyskanych właśnie narzędziem optymalizacji topologii (więcej o TO pisałem m.in. tutaj – link poniżej).

Optymalizacja topologii. Rzecz o naśladowaniu Boga…

Częściowe fazowanie/zaokrąglenie
Od wersji 2019 możemy spodziewać się bardziej ciekawej funkcjonalności. Zademonstrowano ją na przykładzie modyfikacji podzespołu, po której pewne elementy kolidowały ze sobą. W nowym SOLIDWORKS prawie „z automatu” będziemy mieli możliwość eliminacji kolizji np. poprzez częściowe fazowanie fragmentów np. obudowy. Fazowanie lub zaokrąglanie fragmentu profilu – a nie jego całości (jak obecnie). Oczywiście użytkownik będzie miał kontrolę nad wybranymi parametrami (promień zaokrąglenia etc.) tej funkcjonalności, ale będzie mógł zdać się także na podpowiedź systemu…

Partial-fillet-chamfer(web)
Funkcjonalność dodawania częściowego zaokrąglenia/fazowania wygląda bardzo obiecująco. Czy trafi do SOLIDWORKS 2019?

AI i rendering?
Sztuczna inteligencja (ang. AI – Artificial Intelligence) zaprzęgnięta została do pracy na rzecz użytkowników DS SOLIDWORKS. Nowe narzędzie renderingu – Visualize Denoiser – przyspieszy pracę aplikacji SOLIDWORKS Visualize. To technologia OptiX rozwijana przez nVidia, która działa mniej więcej w ten sposób, że po dokonaniu częściowego renderingu, przejmuje kontrolę nad pozostałym procesem i „domyślnie” kończy rendering, usuwając „szumy”. Efekt jest zdumiewający, a zdaniem przedstawicieli DS SOLIDWORKS da to nawet 10-krotne przyspieszenie procesów wizualizacji. Nie trzeba chyba dodawać, iż funkcjonalność będzie działała tylko z kartami graficznymi nVidia…

Denoiser---Mako(web)
Imponująca szybkość działania DeNoisera (wspartego sztuczną inteligencją) może okazać się przełomemw dziedzinie fotorealistycznego renderingu…

denoiser-Trakka1(web)

 

(Nie tylko) przyspieszenie złożeń
Jeden z komentatorów dowcipnie zauważył, że zazwyczaj nowe edycje oprogramowania dodają funkcjonalności, nowe cehcy, a tutaj mamy narzędzie… do ich usuwania (ang. defeature) :). Chodzi o możliwość chwilowego „uproszenia” dużego projektu, dużego złożenia, tak, aby zachować istotę działania części, wiązań modelu, przy jednoczesnym ukryciu nieistotnych (ale pamięcio-chłonnych) lub istotnych (np. z punktu widzenia ochrony własności intelektualnej, ale nie tylko) elementów, szczegółów projektu. Będzie to także przydatne przy przeprowadzaniu analiz modelu (uproszczenie siatki)…

Massively-Defeature-Assembl
Złożenie i funkcjonalność „pozbawiania cech” (defeature) w akcji…

Notatki w 3D?
Dlaczego nie? W DS SOLIDWORKS 2019 przewidziano możliwość nanoszenia „odręcznych” adnotacji, uwag, koncepcyjnych szkiców bezpośrednio w środowisku modelu 3D.

3D-Markup-1(web)
W SOLIDWORKS 2019 będziemy mogli nanosić adnotacje i uwagi… bezpośrednio na/w modelu 3D! Funkcjonalne – z pewnością, ale i trochę… niechlujne 🙂

3D-Markup-2(web)

Koncepcyjne szkice
Pamiętają Państwo SOLIDWORKS Mechanical Conceptual? Nowy DS SOLIDWORKS w pewnym zakresie wykorzystuje opracowane wtedy rozwiązanie – czy raczej jego funkcjonalności. Szkice (np. koncepcyjne) wykonane bezpośrednio w obszarze rysunku/modelu 3D, będzie można przekształcać w pełnowartościową geometrię. Szkicowane linie, splajny etc. będą mogły być automatycznie konwertowane na opisane matematycznie elementy.

Gesture-Sketch-Slots(web)
Odręczne szkice mogą posłużyć za podstawę do wykonania modelu lub do jego modyfikacji…

Gesture-Sketch-Spline-2(web

Co jeszcze?
Przeglądarka eDrawings zyska wsparcie rozwiązań wirtualnej rzeczywistości. „Uzbrojeni” w gogle VR (choćby Google Cardboard) będziemy mogli oglądać modele w „prawdziwym” środowisku 3D. Innymi słowy, „budżetowe” VR dla profesjonalnych zastosowań jest już w zasięgu ręki.

VR-1(web)
Bezpłatna aplikacja eDrawings zyskała wsparcie VR…
Pytanie, czy eDrawings można pobrać niezależnie od DS SOLIDWORKS?

VR-2(web)

Więcej nowości postaram się wymienić (i opisać) przy okazji szczegółowej relacji z konferencji SOLIDWORKS World 2018 (jej zapis wideo można obejrzeć tutaj, polecam niecierpliwym). Ważna uwaga – po raz pierwszy w historii #SWW, spodziewane nowości w DS SOLIDWORKS 2019 prezentowano po trochu każdego dnia, a nie ostatniego – jak miało to miejsce wcześniej. Osobiście zdążyłem się przywiązać do tamtego „systemu”; z punktu widzenia pracy dziennikarskiej było to łatwiejsze do zrelacjonowania :).

Nowe rozwiązania w portfolio Dassault Systemes
Konferencja SOLIDWORKS World 2018 była także okazją do zaprezentowania nowych rozwiązań spoza środowiska programowego DS SOLIDWORKS, a które okażą się przydatne nie tylko jego użytkownikom (chociaż im w szczególności). Rok 2018 przyniesie m.in.:
• 3DEXPERIENCE Social Collaboration Platform –  serwis „społecznościowy” pozwalający na dzielenie się swoimi projektami oraz wymianę opinii na ich temat,
• SOLIDWORKS 3DEXPERIENCE PLM Services – sieciowe środowisko PLM, pozwalające na zarządzanie projektami i zasobami bezpośrednio z przeglądarki internetowej, bez konieczności lokalnej instalacji dodatkowego oprogramowania,
• SOLIDWORKS Product Designer – będzie to zupełnie nowa, niezależna aplikacja pozwalająca na parametryczne projektowanie części oraz złożeń, obsługująca moduł rysunków, arkuszy blach oraz walidację projektu – także w „chmurze”,
• SOLIDWORKS xDesign – kolejne nowe rozwiązanie do projektowania CAD 3D, które pozwala projektować na dowolnym urządzeniu (także mobilnym),
• 3DEXPERIENCE Marketplace  – to zasługująca na szczególne zainteresowanie (i opisana tutaj) platforma umożliwiająca współpracę i nawiązywanie transakcji pomiędzy projektantami/konstruktorami, a wyspecjalizowanymi firmami produkcyjnymi z różnych branż, będącymi w stanie zrealizować zlecenie terminowo i w korzystnej cenie.

Pierwsze dwa obszary dostępne dla użytkowników Marketplace to 3DEXPERIENCE Marketplace Make, który ma zapewnić najbardziej bezproblemowy sposób tworzenia części i współpracy z wiodącymi producentami na całym świecie we wszystkich procesach produkcyjnych (jak drukowanie 3D, obróbka CNC, formowanie wtryskowe, praca z arkuszami blach etc.) i 3DEXPERIENCE Marketplace PartSupply – wszechstronny internetowy katalog gotowych komponentów (oczywiście z ich modelami 3D).

Co z tego wszystkiego istotnie znajdzie się w DS SOLIDWORKS 2019, tudzież będzie dostępne dla użytkowników tego systemu (zapewne posiadających wykupioną subskrypcję, co coraz częściej staje się niezbędnym warunkiem dostępu do wszelkich dodatkowych „bonusów” – przyp. autora), przekonamy się zapewne na jesieni, podczas oficjalnej premiery nowej wersji tego popularnego systemu MCAD 3D. Miejmy nadzieję, że będzie tego jak najwięcej…

(ms)

Źródło: „stary” CADblog.pl dostępny m.in. tutaj
Fot. DS SOLIDWORKS

7 wskazowek lepszego renderowania

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*